آسمونی ها

فـــرهنگ مهدویت در قرآن و عترت

آسمونی ها

فـــرهنگ مهدویت در قرآن و عترت

بـــانــوان مهـــدوی


زن و فرزند حضرت مهدی(عج)


از مجموع روایات سه احتمال درباره زن و فرزندان حضرت مهدی‏ علیه السلام به دست می‏آید:

1. اساساً حضرت مهدی‏ علیه السلام ازدواج نکرده است.
2. ازدواج انجام گرفته، ولی اولاد ندارد.
3. ازدواج کرده و دارای فرزندانی نیز هست.
لازمه احتمال اوّل این است که امام معصوم‏ علیه السلام، یکی‏ ازسنّت‏های مهم ‏اسلامی را ترک کرده باشد واین با شأن امام سازگار نیست. اما از طرفی چون مسأله غیبت مهم‏تراست وازدواج مهم؛ ازاین‏رو ترک ازدواج - با توجه به آن امر مهم‏تر - اشکالی ایجاد نمی‏کند و گاهی برای مصلحت‏ بالاتر، لازم ‏وواجب‏ نیز هست.
برای تأیید این قول می‏توان موارد ذیل را بیان کرد:
1. روایاتی ‏حضرت خضررا بعنوان کسی معرفی کرده که وحشت تنهایی حضرت مهدی ‏علیه السلام را در دوران غیبت برطرف می‏سازد و درحالی‏که آن حضرت زن و فرزند داشت، نیازی به او نبود.
امام‏رضاعلیه السلام فرمود: «خضرعلیه السلام از آب حیات نوشید و او زنده است... خداوند به واسطه او تنهایی قائم ما را در دوران غیبتش به انس تبدیل کند و غربت و تنهایی‏اش را با وصلت او مرتفع سازد». [1] .
2. در روایات فراوانی از آن حضرت با القاب فرید (تک) و وحید(تنها) یاد شده است و این با زن و فرزند داشتن منافات دارد. [2] .
3. دسته‏ای از روایات، ملازمان حضرتش را در دوران غیبت تنها سی تن از یاران خاصّ آن حضرت ذکر کره است. امام صادق‏ علیه السلام دراین باره ‏فرمود: «لابُدَّ لِصاحِبِ هَذَا الاَمْرِ مِنْ غَیْبَةٍ وَلابُدَّ لَهُ فی غَیبَتِهِ مِنْ عُزلَةٍ و نِعمَ المَنزِلُ طَیْبَةُ وَ ما بِثَلاثِینَ مِنْ وَحْشَةٍ». [3] .
 

 اما احتمال دوم (پذیرش اصل ازدواج بدون داشتن اولاد) جمع می‏کند بین انجام سنّت اسلامی و عدم انتشار مکان و موقعیت آن حضرت. اما این اشکال هست که اگر قرار باشد، آن حضرت شخصی را به عنوان همسر برگزیند، یا باید بگوییم که عمر او نیز مانند عمر حضرت طولانی است - که بر این امر دلیلی نداریم - یا اینکه بگوییم مدتی با آن حضرت زندگی کرده و از دنیا رفته است. در این صورت، حضرت به سنّت ازدواج عمل کرده و پس از آن، تنها و بدون زن و فرزند زندگی را ادامه می‏دهد.
احتمال سوم آن است که آن حضرت ازدواج کرده و دارای اولاد نیز هست و آنان نیز فرزندانی دارند و...
این مسأله، افزون بر اینکه دلیل محکمی ندارد، با این اشکال اساسی روبه‏رو است که این همه اولاد و اعقاب، بالاخره روزی در جست و جوی اصل خویش بر می‏آیند و همین کنجکاوی و جست و جو، مشکل ساز است و با فلسفه غیبت حضرت مهدی ‏علیه السلام نمی‏سازد.
برخی خواسته‏اند با تمسک به داستان «جزیره خضراء»، بگویند که امام عصرعلیه السلام فرزندانی دارد و بر آن جزیره، زیر نظر وی، جامعه نمونه و تمام عیار اسلامی را تشکیل داده‏اند! لکن با بررسی‏های گسترده‏ای که انجام گرفته، جزیره خضراء، افسانه‏ای بیش نیست و هیچ واقعیت ندارد. (جزیره خضراء)
علامه مجلسی‏ رحمه الله این داستان را جداگانه در نوادر بحارالانوار نقل کرده، می‏نویسد: «چون در کتاب‏های معتبر بر آن دست نیافتم، آن را در فصلی جداگانه آوردم». [4] .
شیخ آقا بزرگ تهرانی این داستان را داستانی تخیلی شمرده است. [5] .
افزون بر این، داستان به گونه‏ای است که نمی‏توان آن را پذیرفت! تناقضات فراوان، سخنان بی‏اساس و... از اشکالات اساسی آن است و در سلسله سند آن، افراد ناشناخته‏ای وجود دارد که نمی‏توان بر آن اعتماد کرد، بنابراین، از این راه نمی‏توان زن و اولادی برای حضرت مهدی‏ علیه السلام ثابت نمود.

پی نوشت ها:
[1] کمال الدین و تمام النعمة، ج 2، ص 385، ح 1.
[2] همان، باب 26، ح 13.
[3] الکافی، ج 1، ص 340، ح 16، کتاب الغیبة، ص 162؛ الغیبة، ص 188.
[4] بحارالانوار، ج 52، ص 159.
[5] الذریعه الی تصانیف الشیعه، ج 5، ص 108. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.