فـــرهنگ مهدویت در قرآن و عترت
فـــرهنگ مهدویت در قرآن و عترت
کلمه «فرج» یعنی، آسودگی از اندوه و غم و بیماری و آنچه نفوس را از آن کراهت است و نیز گشایش را گویند. «دعای فرج» دعایی است که حضرت صاحب الزّمان علیه السلام آن را به یکی از شیعیان (محمدبن احمدبن ابی اللیث) آموختند. علامه میرزا حسین نوری در کتاب نجمالثاقب به نقل از کنوز النجاح (تألیف شیخ طبرسیرحمه الله) آورده است: «این دعا را حضرت صاحب الزّمان علیه السلام در خواب به ابی الحسن محمدبن ابی اللیث در شهر بغداد، در مقابر قریش (مرقد مطهر کاظمین) تعلیم نموده است.
ابی الحسن از ترس کشته شدن به مقابر قریش گریخته و پناه برده بود؛ پس به برکت خواندن این دعا، از کشته شدن نجات یافت». [1] .
دعای فرج این گونه آغاز میشود: «اَللَّهُمَّ عَظُمَ البَلاءُ وَبَرِحَ الخَفَاءُ...». [2] گفتنی است دعاهای دیگری نیز به عنوان «دعای فرج» موسوم است؛ چنان که مرحوم مجلسی در بحارالانوار، تحت عنوان باب «ادعیة الفرج»، 39 دعا آورده است. [3] .
پی نوشت ها:
[1] نجمالثاقب، ص 262 - 263.
[2] مصباح الکفعمی، ص 176؛ بحارالانوار، ح 99، ص 18، ح 11.
[3] ر.ک: بحارالانوار، ج 95، ص 108. یرداشت از
عاشورا
یاران
امام مهدى(علیهالسلام) از نظر صفات جسمى و نیروى بدنى سرآمد روزگار بوده و
کسى را یاراى مقابله با آنها نیست. امام صادق(علیهالسلام) در وصف توان
بدنى یاران قائم(عج) میفرماید:
لوط (علیهالسلام) که میفرمود: «اى
کاش در برابر شما قدرتى میداشتم یا میتوانستم به تکیه گاهى استوار پناه
ببرم» در آرزوى نیرو و توان قائم (عج) و به یاد قدرت و استوارى یاران او
بود، زیرا به هر کدام از آنها قدرت چهل مرد داده شده و قلب آنها محکمتر از
پارههاى آهن است. اگر به کوههایى از آهن برخورد کنند آنها را از جا بر
میکنند و شمشیرهاى آنان از حرکت باز نمی ایستد، مگر زمانى که
خداوند(عزوجل)، خشنود شود.
برداشت ازسربازان مهدی(ع)